Над 500 творци, артисти и съмишленици се обединиха в подписка срещу ръководството на НДК, което се опитва да закрие дейността на Театър Азарян и ДНК-пространство за съвременен танц и пърформанс. Сред тях са Цветана Манева, Александър Морфов, Галин Стоев, Лилия Абаджиева, Яна Борисова, Деян Донков, Касиел Ноа Ашер, Снежина Петрова, Камен Донев и много други от студентите и колегите на проф. Крикор Азарян, та дори и президентът Петър Стоянов.
В последните години двете пространства под шапката на НДК се очертаха като важни независими сцени, в които намират подслон десетки проекти, трупи, формации, режисьори и творци. На 27 март те донесоха три награди „Икар“ – за „Шахнаме“ и „Федра“ от афиша на Театър Азарян и за The Power of S на ДНК, като последния се наложи журито да гледа на видеозапис, защото сцената е затворена за публика от края на 2021 г. Само две представления има в априлския график и на Театър Азарян – едното гостуващо; макар че там в последните месеци бяха поставени и се играят с успех спектакли като „Една българка“ на Снежина Петрова, „Илюзии“ на Младен Алексиев и „Нощта на покера“ по „Трамвай Желание“ на Тенеси Уилямс. За сметка на това на 1 май в залата е насрочено учредителното събрание на политическата формация на Мая Манолова, споделят артистите.
Работещите в театъра се оплакват от нарушени условия по договорите си, неотоплени зали, умишлено възпрепятстване на продажбата на билети. Те сочат като главен виновник изпълнителния директор на НДК Пени Раева, назначена от служебния министър на културата проф. Велислав Минеков. „НДК е в тотален колапс“, категоричен е театроведът и режисьор Илко Ганев. „Тази битка е стара и за момент беше утихнала, а сега се възроди с пълна сила. В момента единствено държавата може да се погрижи за цялото дружество, което собствените му служители с тъга и ирония наричат „двореца на мъртвеца“.
Както „Сега“ писа, в края на миналата година държавата отпусна 8 млн. лева, за да оздрави НДК след ковид кризата. Според съобщението на МС парите са с цел „съхраняването и опазването му като национален културен център, както и за цялостно преструктуриране и адаптиране на дейността в условията на продължаваща епидемична обстановка“. Но какво се случи с тези пари, с какво те допринесоха за запазването на различните дейности и пространства в този културен мултиплекс, така и не стана ясно, коментират артистите.
„Необходими са спешни мерки за изработване на статут на двете пространства (Театър Азарян и ДНК), който да гарантира относителната им независимост и легитимност, за да може да бъдат наистина от някаква обществена полза. В противен случай дружеството ще се обезличи, ще продължи да трупа загуби и ще пропилее стотици хиляди левове публични средства, инвестирани през спечелени проекти по програми на Министерството на културата, Националния фонд „Култура“ и Столичната община“, споделя още Илко Ганев.
Емоционално на събитията реагира актрисата и режисьор Касиел Ноа Ашер: „Ръководството на НДК – коментира, заплашва, цензурира!“ Тя нарича ДНК „едно от трите културни пространства в така наречения НАРОДЕН ДВОРЕЦ НА КУЛТУРАТА, които в момента са затворени и мъртви!“
Снимка:Театър Азарян
Източник: Сега